Zit je veel op YouTube, dan kun je waarschijnlijk de eerste golf van topmakers op het platform opnoemen, van Lilly Singh en PewDiePie tot Zoella en Tyler Oakley.

Tegenwoordig wordt het daarentegen – zelfs voor een extreem online savvy persoon – steeds moeilijker om de nieuwe golf van makers te kennen die het platform domineren en er mainstream successen behalen.

Tijdens VidCon, de jaarlijkse makersconferentie in Anaheim, Californië, spreekt Business Insider met YouTube-topmannen Amjad Hanif, vicepresident van productmanagement voor makers, en Kevin Allocca, global directeur cultuur en trends. We bespreken waarom er tegenwoordig minder sterren op het platform door lijken te breken.

YouTubers kiezen voor niche

Daar zijn twee hoofdredenen voor. Om te beginnen zijn er nu veel meer videoproducenten op YouTube dan ooit tevoren. Bovendien lijkt het erop dat megasterren moeilijker vindbaar zijn, aangezien ze nu in de nichehoeken van het internet opereren.

Toen YouTube nog maar net bestond, was er een handjevol kanalen met makers die een doorlopende stroom aan kwaliteitscontent leverden. De meeste YouTubers produceerden video's over mainstreamthema's zoals verzorging, leefstijl en comedy.

Het aantal YouTubers dat er geld mee verdient, is de laatste jaren echter sterk gegroeid. Het maakt niet uit wat je passie is, er is vast wel iemand te vinden die er op YouTube video's over plaatst, of het nu draait om het verzorgen van kamerplanten, het lezen van fantasyromans of het beginnen van een klein bedrijf dat stickers verkoopt.

Het publiek van deze makers kan groot zijn, maar toch niche. Een goed voorbeeld hiervan is het Minecraft streamer Aphmau-account, met 21 miljoen abonnees.

“Dit is in feite geweldig voor het ecosysteem,” zegt Hanif. “Je kunt veel sterren hebben.”

“Wat het betekent om maker te zijn, is nu aan veel meer diversiteit onderhevig. Wat ook echt interessant is, omdat mensen in staat zijn om allerhande soorten bedrijven te bouwen rondom de content die zij leveren.”

Een ander voorbeeld van deze trend is Anthony Baroud, bekend als Dental Digest op YouTube. Hij maakt video's waarin hij producten voor tandhygiëne test en heeft 17 miljoen abonnees.

“Als je je typische influencers op YouTube inbeeldt, denk je niet snel aan een tandarts,” zegt Hanif. “De deur staat nu open voor mensen om makers te worden op een manier die bij hen past en bij wat ze willen doen in hun leven, in plaats van dat er één pad is om influencer te worden.”

Makers kunnen makkelijker geld verdienen, maar 'heel succesvol zijn is moeilijk'

Op VidCon trokken Minecraft-makers Aphmau, Sapnap, TommyinnIt en livestream-collectief Krew de meeste aandacht binnen het YouTube-segment. Maar als je geen onderdeel bent van de jongste Generatie Alpha, heb je waarschijnlijk nog nooit van deze internetsterren gehoord.

Toch zijn ze ongelooflijk succesvol. Aphmau heeft bijvoorbeeld tachtig man in dienst voor haar productiebedrijf CatFace.

Het partnerprogramma van YouTube, een programma waarbij je op uitnodiging geld kunt verdienen met het platform, telt momenteel ruim drie miljoen leden. Dat is ongeveer het dubbele van drie jaar geleden, aldus Hanif.

“Er zijn meer makers die geld verdienen en er zijn meer manieren om geld te verdienen dan vijf jaar geleden,” zegt Hanif. “Merken en adverteerders geven nu sneller geld uit aan een influencer of een sociale campagne dan drie jaar geleden.”

Meer makers, minder grote sterren

Wel merkt Allocca dat er, ondanks het hogere aantal makers, minder grote sterren opduiken op YouTube.

“De realiteit is dat de top bereiken erg moeilijk is,” zegt Allocca.

Nagenoeg de helft van Generatie Z stelt fan te zijn van iemand waar niemand in hun vriendengroep liefhebber van is, bleek uit een recente enquête van YouTube. Denk hierbij aan nichemakers zoals Ally Sheehan, die 193.000 abonnees heeft en video's maakt over songteksten van Taylor Swift. Of denk aan 11foot8plus8, een kanaal met 320.000 abonnees dat video's plaatst van automobilisten die proberen een lage brug in North Carolina te passeren.

Alhoewel er dus nu meer kansen zijn voor YouTubers, kan het nog best even duren voor we opnieuw een rijzende ster zien met een brede aantrekkingskracht. Deze volgende generatie YouTube-sterren zal er dan ook heel anders uitzien dan eerdere generaties.

LEES OOK: Merken gaven vorig jaar 700% meer uit aan influencer marketing via YouTube Shorts – plus 3 andere belangrijke marketingtrends